Plików:
pdf-4 Komunikat MNiSW POPULARNY

Komunikat w sprawie podwyżki minimalnych wynagrodzeń zasadniczych pracowników zatrudnionych w uczelniach publicznych.

W rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 5

...
Data-4czwartek, 06 październik 2011 01:24 Wielkość pliku-4 58.98 KB Download-4 269 Pobierz

Wybrane problemy rozwoju kadry akademickiej
prof.dr hab. inż Andrzej Pfitzner

Podstawy prawne

Internetowy System Aktów Prawnych: isap.sejm.gov.pl

  • Dz.U. nr 164, poz. 1365, z późn. zm. - Ustawa z 27 lipca 2005 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym
  • Dz.U. nr 65, poz. 595 - Ustawa z 14 marca 2003 r. o stopniach naukowych i tytule naukowym
  • Dz.U. nr 84, poz. 455 - Ustawa z 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym, Ustawy o stopniach naukowych i tytule naukowym
  • Rozporządzenia MNiSzW, Ustawy o nauce
  • Statut Uczelni i regulaminy

Stabilność zatrudnienia

Nowelizacja PSW 2011 - głęboka ingerencja w status kadry uczelni publicznych

  • Niekorzystne zmiany formy zatrudnienia - mianowanie ograniczone do nauczycieli akademickich posiadających tytuł profesora (art.118 oraz w przepisach przejściowych nowelizacji 22).
  • Ustawowe określenie 8 letniego okresu "rotacji" asystentów i adiunktów (art.120) (okres "karencji" 2 lata).
  • Przejście na emeryturę osób bez tytułu profesora w wieku 67 lat, dotyczy także profesora nadzwyczajnego (zamiast 70) (PSW art.127)
  • Każde zatrudnienie NA w wymiarze przewyższającym 1/2 etatu następuje w drodze otwartego konkursu (PSW art.118a) (wyjątek dla osób posiadających uprawnienia emerytalne, zatrudnianych ponownie na tym samym stanowisku).
  • Możliwość zwolnienia nauczyciela akademickiego już po otrzymaniu jednej negatywnej oceny działalności (obligatoryjne zwolnienie po dwóch) (art.124) przy równoczesnym zwiększeniu częstotliwości przeprowadzania ocen okresowych (NA. niemianowanych - co 2 lata).
  • Do rozwiązania umowy o pracę z mianowanym nauczycielem akademickim wystarcza opinia rady wydziału (art.125).
  • Stanowisko profesora nadzwyczajnego:
    • Zatrudnienie osoby nieposiadającej tytułu naukowego profesora następuje na okres do pięciu lat.
    • Kolejne zatrudnienie może nastąpić, po zakwalifikowaniu w drodze konkursu otwartego, zasadniczo na czas określony.
    • Osoby niezatrudniona ponownie może być zatrudniona na innym stanowisku w drodze konkursu otwartego.

Kariera naukowa

Człowiek zanim stał się konsumentem był twórcą i dlatego nawet wielka mnogość łatwo osiągalnych tanich dóbr nie zaspokoi w człowieku podstawowej potrzeby: radości z własnej pracy i dumy z własnych osiągnięć.
Janusz Groszkowski

Kariera naukowa i system awansowania

  • …ale: same ambicje intelektualne i patriotyzm nie wystarczą
  • Podniesienie atrakcyjności kariery akademickiej jest warunkiem koniecznym rozwoju szkolnictwa wyższego.
  • Asystentura lub studia doktoranckie muszą być ofertą konkurencyjną na rynku pracy (biorąc pod uwagę zespół czynników).
  • Zamiast tego fakty zniechęcające:
    • Niekonkurencyjny poziom wynagrodzeń na wszystkich stanowiskach.
    • Studia doktoranckie stają się dodatkiem do pracy zawodowej poza uczelnią.
    • Stabilizacja zatrudnienia dopiero dla profesorów tytularnych.
    • Trudne warunki uprawiania nauki i kształcenia.
  • Coraz częściej najlepsi wybierają karierę naukową na emigracji.
  • Niska sprawność studiów doktoranckich, "problemy rotacyjne".
  • Brak analizy rzeczywistych przyczyn wolnego tempa karier akademickich, jak:
    • Niedostatek odpowiednio wyposażonych laboratoriów (skala inwestycji z funduszy strukturalnych jest ograniczona i efekty przychodzą z opóźnieniem).
    • Braki środków na zatrudnienie odpowiedniej kadry obsługi technicznej, a także na zakup materiałów, serwis, usługi.
    • Wzrost zakresu prac organizacyjnych, technicznych, biurowych, konieczność samodzielnego rozwiązywania problemów formalnych.
    • Braki środków na rozwijanie kontaktów naukowych.
    • Bariery w kształtowaniu liczebności i składu zespołów naukowych.
    • Wzrost obciążeń dydaktycznych.
    • Podejmowanie z konieczności prac zarobkowych niezwiązanych z badaniami naukowymi.

Zamiast przeciwdziałania rzeczywistym przeszkodom w uprawianiu nauki - zmiany formalne, często nieistotne, biurokratyczne bądź tworzące zagrożenia jakościowe, np.:

  • Wyprowadzenie postępowania habilitacyjnego poza radę wydziału; zniesienie kolokwium habilitacyjnego i sprowadzenie roli rady wydziału do zatwierdzenia opinii komisji powołanej przez Centralną Komisję (art. 18a) rzekomo dla zwiększenie roli recenzentów, zapewnienia większej jawności i skrócenia procedury dla przyspieszenia karier).
  • Przekazanie rektorowi decyzji o nadaniu doktorowi uprawnień równoważnych uprawnieniom doktora habilitowanego (nowela - art. 21a) (tylko administracyjne uprawnienie CK do uchylenia decyzji rektora)
  • Zastrzeżenia budzi częstość przeprowadzania konkursów przy zatrudnianiu, zwłaszcza "konkursów awansowych".

Ocena kadry

  • Bezpośredni przełożeni dokonują oceny okresowej nauczycieli akademickich nie rzadziej niż co 2 lata (w przypadku mianowanych co 4). (Możliwość zwolnienia nauczyciela akademickiego już po otrzymaniu jednej negatywnej oceny działalności).
  • Przy ocenie nauczyciela akademickiego brane są pod uwagę:
    • Działalność dydaktyczna.
    • Dorobek naukowy (jeśli dotyczy).
    • Osiągnięcia w kształceniu kadry naukowej (jeśli dotyczy).
    • Działalność organizacyjna na rzecz Uczelni, pełnienie funkcji kierowniczych.
    • Działalność w organizacjach pozarządowych i udział w pracach organów ustawowych w obszarze edukacji, nauki i gospodarki.
  • W ocenie działalności dydaktycznej nauczyciela akademickiego uwzględnia się ocenę przedstawioną przez studentów i doktorantów.
  • Ocena jest dokonywana na podstawie wykazu osiągnięć przygotowanego przez n.a. oraz wiedzy przełożonego o wykonywaniu obowiązków przez ocenianego.
  • Zasady przeprowadzania hospitacji oraz ankietowania i wykorzystania ich wyników.
  • W przypadku wniesienia odwolania od oceny przełożonego, w posiedzeniu komisji odwoławczej może uczestniczyć przedstawiciel związku zawodowego, wskazanego przez ocenianego nauczyciela.
  • W przypadku negatywnej oceny nauczyciela akademickiego, ponowną ocenę przeprowadza się po upływie jednego roku.

Warunki pracy - podstawy finansowe

  • Strategia "Europa 2020"
  • - nakłady na B+R - 3% PKB; nakłady na szkolnictwo wyższe - 2% PKB
  • Polska wersja strategii "Europa 2020" - nakłady na B+R; 1.7% PKB; nakłady na szkolnictwo wyższe - brak informacji
  • Budżet 2012- nakłady na B+R - poniżej 0.4% PKB; nakłady na SzW: ok. 0.75% PKB (0.98% w 2007)
    • Plan: 230 mln w "dotacji projakościowej" dla SzW
  • Praźródłem barier w działalności naukowej i dydaktycznej jest niedostatek środków finansowych.
  • Brak ustawowej gwarancji (harmonogramu) wzrostu nakładów na szkolnictwo wyższe - w PSW nadal przewidziany tylko "wzrost inflacyjny" (art.93).

Wartość realna nakładów:

  • Na 1 studenta ponad 4-krotnie niższe niż w UE; na 1 badacza kilkanaście razy niższe środki niż w UE.
  • Nikłe nakłady ze źródeł niepublicznych, ale - odsyłanie uczelni do pozyskiwania środków niepublicznych na naukę jest nieporozumieniem lub chwytem socjotechnicznym, gdyż:
    • W krajach rozwiniętych są to środki znaczne, ale głównie nakłady we własnych ośrodkach B+R przemysłu.

Szczególnie dotkliwe konsekwencje dyskryminacji finansowej:

  • Niedostatek odpowiedniego wyposażenia laboratoriów i miejsc pracy.
  • Braki środków na zatrudnienie odpowiedniej kadry obsługi technicznej, a także na zakup materiałów, serwis, usługi.
  • Wzrost zakresu prac organizacyjnych, technicznych, biurowych.
  • Rozrost biurokracji, niedostateczne wsparcie ze strony administracji (konieczność samodzielnego rozwiązywania problemów formalnych).
  • Utrudnienia w zarządzaniu zasobami.
  • Braki środków na rozwijanie kontaktów naukowych.
  • Bariery w kształtowaniu liczebności i składu zespołów naukowych.
  • Wzrost obciążeń dydaktycznych.
  • Konieczność wspomagania kształcenia z projektów badawczych.

Działalność badawcza

  • Finansowanie działalności badawczej
    • Narodowe Centrum Nauki
    • Narodowe Centrum Badań i Rozwoju
    • Granty MNiSzW
    • Nakłady w budżecie bez projektów strukturalnych: 1997 - 0.43%PKB, ok. 2000 - 0,40%, 2010-2011 - 0.30%, 2012 - 0.31%
  • Maskowanie niskich nakładów na naukę konkursami na projekty badawcze adresowanymi do "młodych".
  • Problemy innowacji.
  • Komercjalizacja wyników badań naukowych i prac rozwojowych przez tworzenie "spółek celowych" (z o.o. lub akcyjnych) (PSW art.86a,b).
  • Regulamin zarządzania prawami autorskimi i prawami pokrewnymi oraz prawami własności przemysłowej oraz zasad komercjalizacji wyników badań naukowych i prac rozwojowych (PSW art.86c).

Jakość kształcenia

  • Zamiast właściwego poziomu finansowania - "Dotacja Projakościowa" (PSW: art.94b)
    • Dofinansowanie KNOW (w tym dodatki do wynagrodzeń i specjalne stypendia) - 3 nowe jednostki rocznie, ok. 10 mln/rok przez 5 lat
    • Dofinansowanie jednostek posiadających wyróżniająca ocenę kształcenia (ok. 50 mln/rok, co 2 lata do 25 kierunków studiów).
    • Dofinansowanie jednostek w zakresie wdrażania systemów poprawy jakości kształcenia i KRK - w drodze konkursu (do 10%).
    • Finansowanie zwiększenia wysokości stypendiów doktoranckich dla 30% najlepszych doktorantów (do 2 tyś./miesiąc).
    • Planowana wysokość w 2012: 230 mln zł.
  • Kierunki studiów - określane samodzielnie przez uczelnie posiadające uprawnienia do nadawania stopnia dra hab.
  • Program kształcenia: opis efektów kształcenia i procesu ich osiągania.
  • Krajowe Ramy Kwalifikacji zamiast standardów kształcenia (PSW art.6 ust.1p.3b, art.9).
  • Działania formalne a realna poprawa jakości kształcenia (KRK sprowadzone do czynności biurokratycznych).
  • Systemy polepszania jakości kształcenia.
  • Problemy etyczne.
  • Konsekwencje ankietowania studentów.
  • Doskonalenie zawodowe, hospitacje.
  • Związki uczelni z otoczeniem.
  • Ewaluacja PKA, bodźce finansowe.
  • Ankietowanie i monitorowanie losów absolwentów.

Zamiast podsumowania

Niezbędne WSPÓLNE starania o zmianę polityki państwa - o zastąpienie dyskryminacji - priorytetowym traktowaniem nauki i edukacji dla rozwoju cywilizacyjnego Polski i wzrostu dobrobytu społeczeństwa

Nauka to nie samo zaspokajanie ciekawości i przenikanie tajemnic otaczającego nas świata, lecz także siła, siła życiowa narodu, która w walce o byt decyduje bardziej stanowczo niż każdy inny oręż.
Aleksander Świętochowski

pdf-3 Porozumienie 2013 POPULARNY

Porozumienie JM Rektora Politechniki Warszawskiej z organizacjami zakładowymi NSZZ

...
Data-3czwartek, 13 czerwiec 2013 00:15 Wielkość pliku-3 1.66 MB Download-3 288 Pobierz