Wybrane problemy rozwoju kadry akademickiej
prof.dr hab. inż Andrzej Pfitzner
Podstawy prawne
Internetowy System Aktów Prawnych: isap.sejm.gov.pl
- Dz.U. nr 164, poz. 1365, z późn. zm. - Ustawa z 27 lipca 2005 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym
- Dz.U. nr 65, poz. 595 - Ustawa z 14 marca 2003 r. o stopniach naukowych i tytule naukowym
- Dz.U. nr 84, poz. 455 - Ustawa z 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym, Ustawy o stopniach naukowych i tytule naukowym
- Rozporządzenia MNiSzW, Ustawy o nauce
- Statut Uczelni i regulaminy
Stabilność zatrudnienia
Nowelizacja PSW 2011 - głęboka ingerencja w status kadry uczelni publicznych
- Niekorzystne zmiany formy zatrudnienia - mianowanie ograniczone do nauczycieli akademickich posiadających tytuł profesora (art.118 oraz w przepisach przejściowych nowelizacji 22).
- Ustawowe określenie 8 letniego okresu "rotacji" asystentów i adiunktów (art.120) (okres "karencji" 2 lata).
- Przejście na emeryturę osób bez tytułu profesora w wieku 67 lat, dotyczy także profesora nadzwyczajnego (zamiast 70) (PSW art.127)
- Każde zatrudnienie NA w wymiarze przewyższającym 1/2 etatu następuje w drodze otwartego konkursu (PSW art.118a) (wyjątek dla osób posiadających uprawnienia emerytalne, zatrudnianych ponownie na tym samym stanowisku).
- Możliwość zwolnienia nauczyciela akademickiego już po otrzymaniu jednej negatywnej oceny działalności (obligatoryjne zwolnienie po dwóch) (art.124) przy równoczesnym zwiększeniu częstotliwości przeprowadzania ocen okresowych (NA. niemianowanych - co 2 lata).
- Do rozwiązania umowy o pracę z mianowanym nauczycielem akademickim wystarcza opinia rady wydziału (art.125).
- Stanowisko profesora nadzwyczajnego:
- Zatrudnienie osoby nieposiadającej tytułu naukowego profesora następuje na okres do pięciu lat.
- Kolejne zatrudnienie może nastąpić, po zakwalifikowaniu w drodze konkursu otwartego, zasadniczo na czas określony.
- Osoby niezatrudniona ponownie może być zatrudniona na innym stanowisku w drodze konkursu otwartego.
Kariera naukowa
Człowiek zanim stał się konsumentem był twórcą i dlatego nawet wielka mnogość łatwo osiągalnych tanich dóbr nie zaspokoi w człowieku podstawowej potrzeby: radości z własnej pracy i dumy z własnych osiągnięć.
Janusz Groszkowski
Kariera naukowa i system awansowania
- …ale: same ambicje intelektualne i patriotyzm nie wystarczą
- Podniesienie atrakcyjności kariery akademickiej jest warunkiem koniecznym rozwoju szkolnictwa wyższego.
- Asystentura lub studia doktoranckie muszą być ofertą konkurencyjną na rynku pracy (biorąc pod uwagę zespół czynników).
- Zamiast tego fakty zniechęcające:
- Niekonkurencyjny poziom wynagrodzeń na wszystkich stanowiskach.
- Studia doktoranckie stają się dodatkiem do pracy zawodowej poza uczelnią.
- Stabilizacja zatrudnienia dopiero dla profesorów tytularnych.
- Trudne warunki uprawiania nauki i kształcenia.
- Coraz częściej najlepsi wybierają karierę naukową na emigracji.
- Niska sprawność studiów doktoranckich, "problemy rotacyjne".
- Brak analizy rzeczywistych przyczyn wolnego tempa karier akademickich, jak:
- Niedostatek odpowiednio wyposażonych laboratoriów (skala inwestycji z funduszy strukturalnych jest ograniczona i efekty przychodzą z opóźnieniem).
- Braki środków na zatrudnienie odpowiedniej kadry obsługi technicznej, a także na zakup materiałów, serwis, usługi.
- Wzrost zakresu prac organizacyjnych, technicznych, biurowych, konieczność samodzielnego rozwiązywania problemów formalnych.
- Braki środków na rozwijanie kontaktów naukowych.
- Bariery w kształtowaniu liczebności i składu zespołów naukowych.
- Wzrost obciążeń dydaktycznych.
- Podejmowanie z konieczności prac zarobkowych niezwiązanych z badaniami naukowymi.
Zamiast przeciwdziałania rzeczywistym przeszkodom w uprawianiu nauki - zmiany formalne, często nieistotne, biurokratyczne bądź tworzące zagrożenia jakościowe, np.:
- Wyprowadzenie postępowania habilitacyjnego poza radę wydziału; zniesienie kolokwium habilitacyjnego i sprowadzenie roli rady wydziału do zatwierdzenia opinii komisji powołanej przez Centralną Komisję (art. 18a) rzekomo dla zwiększenie roli recenzentów, zapewnienia większej jawności i skrócenia procedury dla przyspieszenia karier).
- Przekazanie rektorowi decyzji o nadaniu doktorowi uprawnień równoważnych uprawnieniom doktora habilitowanego (nowela - art. 21a) (tylko administracyjne uprawnienie CK do uchylenia decyzji rektora)
- Zastrzeżenia budzi częstość przeprowadzania konkursów przy zatrudnianiu, zwłaszcza "konkursów awansowych".
Ocena kadry
- Bezpośredni przełożeni dokonują oceny okresowej nauczycieli akademickich nie rzadziej niż co 2 lata (w przypadku mianowanych co 4). (Możliwość zwolnienia nauczyciela akademickiego już po otrzymaniu jednej negatywnej oceny działalności).
- Przy ocenie nauczyciela akademickiego brane są pod uwagę:
- Działalność dydaktyczna.
- Dorobek naukowy (jeśli dotyczy).
- Osiągnięcia w kształceniu kadry naukowej (jeśli dotyczy).
- Działalność organizacyjna na rzecz Uczelni, pełnienie funkcji kierowniczych.
- Działalność w organizacjach pozarządowych i udział w pracach organów ustawowych w obszarze edukacji, nauki i gospodarki.
- W ocenie działalności dydaktycznej nauczyciela akademickiego uwzględnia się ocenę przedstawioną przez studentów i doktorantów.
- Ocena jest dokonywana na podstawie wykazu osiągnięć przygotowanego przez n.a. oraz wiedzy przełożonego o wykonywaniu obowiązków przez ocenianego.
- Zasady przeprowadzania hospitacji oraz ankietowania i wykorzystania ich wyników.
- W przypadku wniesienia odwolania od oceny przełożonego, w posiedzeniu komisji odwoławczej może uczestniczyć przedstawiciel związku zawodowego, wskazanego przez ocenianego nauczyciela.
- W przypadku negatywnej oceny nauczyciela akademickiego, ponowną ocenę przeprowadza się po upływie jednego roku.
Warunki pracy - podstawy finansowe
- Strategia "Europa 2020"
- nakłady na B+R - 3% PKB; nakłady na szkolnictwo wyższe - 2% PKB
- Polska wersja strategii "Europa 2020" - nakłady na B+R; 1.7% PKB; nakłady na szkolnictwo wyższe - brak informacji
- Budżet 2012- nakłady na B+R - poniżej 0.4% PKB; nakłady na SzW: ok. 0.75% PKB (0.98% w 2007)
- Plan: 230 mln w "dotacji projakościowej" dla SzW
- Praźródłem barier w działalności naukowej i dydaktycznej jest niedostatek środków finansowych.
- Brak ustawowej gwarancji (harmonogramu) wzrostu nakładów na szkolnictwo wyższe - w PSW nadal przewidziany tylko "wzrost inflacyjny" (art.93).
Wartość realna nakładów:
- Na 1 studenta ponad 4-krotnie niższe niż w UE; na 1 badacza kilkanaście razy niższe środki niż w UE.
- Nikłe nakłady ze źródeł niepublicznych, ale - odsyłanie uczelni do pozyskiwania środków niepublicznych na naukę jest nieporozumieniem lub chwytem socjotechnicznym, gdyż:
- W krajach rozwiniętych są to środki znaczne, ale głównie nakłady we własnych ośrodkach B+R przemysłu.
Szczególnie dotkliwe konsekwencje dyskryminacji finansowej:
- Niedostatek odpowiedniego wyposażenia laboratoriów i miejsc pracy.
- Braki środków na zatrudnienie odpowiedniej kadry obsługi technicznej, a także na zakup materiałów, serwis, usługi.
- Wzrost zakresu prac organizacyjnych, technicznych, biurowych.
- Rozrost biurokracji, niedostateczne wsparcie ze strony administracji (konieczność samodzielnego rozwiązywania problemów formalnych).
- Utrudnienia w zarządzaniu zasobami.
- Braki środków na rozwijanie kontaktów naukowych.
- Bariery w kształtowaniu liczebności i składu zespołów naukowych.
- Wzrost obciążeń dydaktycznych.
- Konieczność wspomagania kształcenia z projektów badawczych.
Działalność badawcza
- Finansowanie działalności badawczej
- Narodowe Centrum Nauki
- Narodowe Centrum Badań i Rozwoju
- Granty MNiSzW
- Nakłady w budżecie bez projektów strukturalnych: 1997 - 0.43%PKB, ok. 2000 - 0,40%, 2010-2011 - 0.30%, 2012 - 0.31%
- Maskowanie niskich nakładów na naukę konkursami na projekty badawcze adresowanymi do "młodych".
- Problemy innowacji.
- Komercjalizacja wyników badań naukowych i prac rozwojowych przez tworzenie "spółek celowych" (z o.o. lub akcyjnych) (PSW art.86a,b).
- Regulamin zarządzania prawami autorskimi i prawami pokrewnymi oraz prawami własności przemysłowej oraz zasad komercjalizacji wyników badań naukowych i prac rozwojowych (PSW art.86c).
Jakość kształcenia
- Zamiast właściwego poziomu finansowania - "Dotacja Projakościowa" (PSW: art.94b)
- Dofinansowanie KNOW (w tym dodatki do wynagrodzeń i specjalne stypendia) - 3 nowe jednostki rocznie, ok. 10 mln/rok przez 5 lat
- Dofinansowanie jednostek posiadających wyróżniająca ocenę kształcenia (ok. 50 mln/rok, co 2 lata do 25 kierunków studiów).
- Dofinansowanie jednostek w zakresie wdrażania systemów poprawy jakości kształcenia i KRK - w drodze konkursu (do 10%).
- Finansowanie zwiększenia wysokości stypendiów doktoranckich dla 30% najlepszych doktorantów (do 2 tyś./miesiąc).
- Planowana wysokość w 2012: 230 mln zł.
- Kierunki studiów - określane samodzielnie przez uczelnie posiadające uprawnienia do nadawania stopnia dra hab.
- Program kształcenia: opis efektów kształcenia i procesu ich osiągania.
- Krajowe Ramy Kwalifikacji zamiast standardów kształcenia (PSW art.6 ust.1p.3b, art.9).
- Działania formalne a realna poprawa jakości kształcenia (KRK sprowadzone do czynności biurokratycznych).
- Systemy polepszania jakości kształcenia.
- Problemy etyczne.
- Konsekwencje ankietowania studentów.
- Doskonalenie zawodowe, hospitacje.
- Związki uczelni z otoczeniem.
- Ewaluacja PKA, bodźce finansowe.
- Ankietowanie i monitorowanie losów absolwentów.
Zamiast podsumowania
Niezbędne WSPÓLNE starania o zmianę polityki państwa - o zastąpienie dyskryminacji - priorytetowym traktowaniem nauki i edukacji dla rozwoju cywilizacyjnego Polski i wzrostu dobrobytu społeczeństwa
Nauka to nie samo zaspokajanie ciekawości i przenikanie tajemnic otaczającego nas świata, lecz także siła, siła życiowa narodu, która w walce o byt decyduje bardziej stanowczo niż każdy inny oręż.
Aleksander Świętochowski